12-13 września w warszawskim hotelu Radisson Blu odbyła się 4. edycja międzynarodowej konferencji “Spotlight Hotel Investment Poland & CEE”. Spotkanie poświęcone rozwojowi branży hotelarskiej oraz sytuacji na rynku inwestycyjnym w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej potwierdziło rosnące aspiracje rynku Europy Środkowo-Wschodniej, a czołowi praktycy i eksperci rynku hotelowego przewidują, że branże w regionie czekają złote lata!

Polska w czołówce Europy

Według najnowszego raportu STR Global w ostatnim roku w Polsce odnotowano 11,2% wzrostu na rynku hospitality, co jest wynikiem blisko dwukrotnie wyższym niż na Zachodzie. Optymizmem napawa również stale rosnąca liczba turystów odwiedzających kraj. Pociąga to za sobą wzrost średniej ceny noclegu (która wynosi obecnie 282,59 zł) a także obłożenia hoteli sięgającego średnio 70,1%. Wobec zastoju na rozwiniętych rynkach zachodnich, region CEE staje się łakomym kąskiem dla inwestorów hotelowych.

W dyskusji inaugurującej konferencję padło wiele ciepłych słów pod adresem Polski. Rupert Simoner, CEO, Vienna House — wiodącej austriackiej grupy hotelowej, stwierdził: Na tle innych krajów regionu Polska jest wyjątkowa. Macie aż 6–7 dużych ośrodków miejskich, gdzie chcielibyśmy być obecni. W Czechach czy na Węgrzech są Praga, Budapeszt… i niewiele więcej. Jego zdanie podziela Laurent Denis, Development Director Europe, Louvre Hotels Group, deklarując: W najbliższych latach planujemy podwoić portfolio naszych hoteli w Polsce. – Mocną stroną Polski jest stały wzrost gospodarczy nieprzerwany od 1992 roku – dodaje Lucas Hochedlinger, Managing Director Central & Northern Europe, Christie & Co.

Gdzie i kiedy inwestować

Jednym z kluczowych aspektów dla powodzenia biznesu hotelarskiego jest wybór odpowiedniej lokalizacji. Bierzemy pod uwagę ryzyko polityczne. Nie chcemy wkładać wszystkich jajek do jednego koszyka. Pragniemy inwestować w różnych krajach, ale w niektórych miejscach, jak np. w Bułgarii, wolimy być obecni jedynie na zasadzie franczyzy. – podsumowuje Dominik Sołtysik, Member of the Board of Orbis S.A. & Chief Investments & Development Officer  Worldwide. Na zależności pomiędzy branża hotelarską a sytuacją geopolityczną zwraca uwagę także Frederic Le Fichoux, Partner, Head of Hotel Transactions – Continental Europe, Cushman & Wakefield: W pewnym momencie wielu inwestorów uciekło z Węgier, ale teraz powracają. Dla inwestorów ważniejsza od sytuacji politycznej jest stabilna gospodarka.

Zaproszeni do dyskusji goście podkreślali zgodnie atrakcyjność Europy Środkowo – Wschodniej jako kierunku powstawania nowych inwestycji, także tych bazujących na przywracaniu bankrutującym hotelom dawnej świetności, stawianiu na znających lokalne realia pracowników oraz stabilności i przejrzystości prawnej niezbędnej do wejścia na dany rynek. Wydaje mi się, że w przyszłości w Europie Wschodniej pojawi się wielu zachodnich inwestorów, którzy u siebie nie mogą już liczyć na duże zyski– dodaje Laurent Bonnefous, Chief Development Officer w B&B Hotels.

Dynamicznie zmieniający się rynek to także wzywanie dla generalnych wykonawców. Wioletta Fabrycka, Client Relations Manager w RD bud, pytana o najbliższą przyszłość, odpowiada: Rynek będzie się mocno zmieniał. Z zaciekawieniem przyglądam się np. hotelom modułowym, które już zaczęły w Polsce powstawać.

Problemy z finansowaniem

Uczestnicy sesji tematycznych zgodnie podkreślali, że nawet w najbardziej sprzyjających warunkach rynkowych trzeba odpowiednio przygotować się do inwestycji: Jeśli myślimy o budowie hotelu, musimy konsultować się już we wczesnej fazie, wiedzieć kiedy pójść do banku, do jakiego banku itp. – radził David Nath, Head of Hospitality CEE w Cushman & Wakefield.

Ożywiona dyskusja towarzyszyła części konferencji dotyczącej finansowania inwestycji hotelowych. Paneliści z prowadzącym dyskusję Tomaszem Ostrowskim, Partnerem w White & Case LLP, poruszyli temat coraz silniejszej konkurencji przy pozyskiwaniu gruntu pod nowe inwestycje. Wskazywali na niebezpieczeństwo wzrostu stopy procentowej oraz zastanawiali się nad sposobami jego minimalizacji. Dużo uwagi poświęcono warunkom stawianym przez banki przy finansowaniu inwestycji hotelowych, które wciąż uchodzą za ryzykowne.

Strategie lokalne

W debacie o miastach spotkali się przedstawiciele samorządów, a także organizacji turystycznych i hotelarskich z Polski i Litwy. Marcin Chmielecki, kierownik gdyńskiego Referatu Rozwoju i Obsługi Inwestora, zaprezentował nową strategię rozwoju swojego miasta do roku 2030, kładącą nacisk na turystykę biznesową: Chcemy, by Gdynia stała się destynacją turystyczną nie tylko w okresie wakacyjnym. – podkreślił. Uczestnicy panelu rozmawiali ponadto o zagrożeniach wynikających ze zbyt częstych podwyżek podatku VAT oraz o korzyściach płynących z wprowadzenia tzw. opłaty turystycznej, czyli podatku pobieranego od każdej nocy hotelowej. Ich zdaniem rozwiązanie z powodzeniem stosowane w większości krajów europejskich pomogłoby ożywić rodzimą turystykę, która wciąż pozostaje niedoinwestowana.

Spojrzenie w przyszłość

Drugi dzień konferencji zdominowała dyskusja o najnowszych trendach i wyzwaniach stojących przed branżą. W trakcie Chain Session poglądami na najbliższą przyszłość wymienili się przedstawiciele grup hotelowych o różnej polityce rozwoju. Chcemy rozwijać portfolio budżetowych, trzygwiazdkowych hoteli, które wydają nam się najbezpieczniejszą inwestycją – zdradził plany swojej firmy Adam Konieczny, Development Director for Eastern Europe, Louvre Hotels Group. W podobnym tonie wypowiadała się Development Project Manager z francuskiej sieci B&B Hotels, Małgorzata Łagodzińka: Widzę coraz więcej miast, które potrzebują usług hotelowych dobrej jakości w dobrej cenie i zamierzamy wypełnić tę lukę. Z kolei Magdalena Sekutowska, Director – Development Eastern Europe w Hilton Worldwide, mówiła: W wielkich miastach takich jak Warszawa, Budapeszt czy Praga warto umieszczać lifestyle’owe brandy. Wydaje mi się, że nasz rynek dojrzewa do tego segmentu.

Wkrótce otworzymy w Krakowie Radisson Red z pełnym wachlarzem usług i świetnym wystrojem. Hotele w tym segmencie pojawią się również w Warszawie i Gdańsku. – zdradziła plany swojej firmy Senior Director Business Development w The Rezidor Hotel Group, Valerie Schuermans.

Frank Reul, Head of Development Orbis & AccorHotels Group Eastern Europe, stawia na nowe lokalizacje z dala od dużych ośrodków miejskich: Przewiduję, że w Polsce, Chorwacji i Czarnogórze pojawią się nowe luksusowe hotele w kurortach nadmorskich i górskich. Przy okazji rozmowy o nowych inwestycjach podniesiono temat umów preferowanych przez inwestorów:  Obserwujemy zdecydowany wzrost zainteresowania umowami o dzierżawę – mówiła Maria Zielińska, Senior Hospitality Advisor w polskim oddziale Cushman & Wakefield.

Bliżej potrzeb i emocji

Sesję Newcomers rozpoczęła seria case studies zachodnich inwestorów. Obok typowych obiektów hotelowych znalazło się miejsce dla realizacji hybrydowych, łączących funkcję biura, domu oraz społeczności. Wspólnym mianownikiem wystąpień była postępująca dbałość o design i stawianie na indywidualne oczekiwania gości. Branża hotelowa odchodzi od sprzedaży samego produktu a zaczyna sprzedawać emocje – spuentowała Zofia Kubit z Hotel Gateway Consultants.

Podobnego zdania byli uczestnicy sesji poświęconej architekturze i designowi, które w dobie wzmożonej konkurencji na rynku hotelowym nabierają dodatkowego znaczenia. Małym sieciom, takim jak nasza, łatwiej niż dużym graczom skupić się na jakości wykończenia wnętrz  – przekonywał Tomasz Piórkowski, dyrektor regionalny w Vienna House. Jeszcze silniej potrzebę odróżnienia się od konkurencji zaakcentował Director of Strategy, Synergy & Procurement Orbis & AccorHotels Eastern Europe, Romain Perrot: W naszej sieci zaczynamy projektowanie od zera. Szukamy wspólnego konceptu dla gości. Często pytamy specjalistów i badaczy, jaka będzie przyszłość.. Na zagrożenia związane z brakiem adaptacji do potrzeb rynku zwrócił uwagę Tomasz Wuczyński, Prezes Grupy Plus Architekci: Każdy hotel, który chce być konkurencyjny nie może zapominać o tym, że trendy się zmieniają, a pojęcie designu nieustannie ewoluuje.

12 września 2017, wtorek

10.30 – 11.00                   Rejestracja
11.00 – 11.10 Otwarcie konferencji
11.10-11.30 Prezentacja: Wyniki hoteli w Europie i w regionie Europy Centralnej i Wschodniej
Jakub Klimczak, Business Development Manager, STR Global
11.30 – 12.35 Wprowadzenie do sesji Hotel Construction & Development: szanse i możliwości rozowju w regionie CEE
Prezentacja:Inwestycje na rynku hotelowym w Europie Środkowo- Wschodniej
Lukas Hochedlinger, Managing Director Central & Northern Europe, Christie & Co
Panel dyskusyjny
Moderator: Lukas Hochedlinger, Managing Director Central & Northern Europe, Christie & Co
Rupert Simoner, CEO,  Vienna House
Sebastien Denier, Vice-President Operations Central & Northern Europe, Louvre Hotels Group
Federico Holzmann, Director of Development & Asset Management,Catalonia Hotels & Resorts
Gheorghe Cristescu, Chairman of the Board, Chopin Airport Development Sp. z o.o.
12.35 – 13.00 Przerwa kawowa
13.00 – 14.00 Sesja Hotel Construction & Development 
Moderator: David Nath, Head of Hospitality CEE, Cushman & Wakefield
Eric Agnello, CEO, RD bud
Laurent Bonnefous, Chief Development Officer, B&B Hotels
Bogdan Zasada, Managing Director, Branch Office Poland at Strabag Real Estate GmbH
Brigita Aleksandraviciute,  ‎Development Director for Central and Eastern Europe – ‎Apex Alliance Hotel Management
Dominik Sołtysik, Member of the Board of Orbis S.A. & Chief Investments & Development Officer  Worldwide
David Musil, Business Director Residential & Hospitality Real Estate, Penta Investments
14.00 – 15.00 Sesja Investment
Moderator: Frederic Le Fichoux, Partner, Head of Hotel Transactions – Continental Europe at Cushman & Wakefield
Sophie Richard, Asset Manager Europe & UK at M&L Hospitality
Lukas Hejduk, Partner, Head of CEE Hotel & Leisure Practice, CMS
Christopher Eddis, Managing Director, Mornington Capital
Hans-Peter Hermann, Director ,Asset Management, Hotels, Invesco Real Estate
15.00 – 15.45 Lunch
15.45 – 16.45 Sesja Financing
Moderator: Tomasz Ostrowski, Partner at White & Case LLP
Mira Kantor-Pikus, Partner, Strategic Advisory, Capital  Markets, Cushman & Wakefield
Michal Miecznicki, Director, Structured Finance, BZ WBK
Przemysław Wieczorek, Management Board Member, Puro Hotels Sp. z o.o
Izabela Kuszner, Director, PekaoBank Pekao/UniCredit Corporate & Investment Banking
Marta Kuniszyk, Członek Zarządu Dyrektor Finansowy, SATORIA GROUP S tbc
16.45-17.00 Destination Marketing: jak wykreować ponadczaoswy kierunek turystyczny? 
Case study
17.00-18.00 Sesja City
Moderator:Juliusz Kłosowski, General Director, The Warsaw Voice
Gdynia Representative
Warsaw Representative tbc
Vilnius Representative tbc
Riga Representative tbc
18.00 Podsumowanie
19.00 VIP Cocktail

13 września 2017, środa

09.30 – 10.00      Rejestracja                                                                                             
10.00 – 11.00 Sesja Chain
Panel dyskusyjny
Magdalena Sekutowska, Director – Development Eastern Europe at Hilton Worldwide
Adam Konieczny, Development Director Eastern Europe Louvre Hotels Group
Valerie Schuermans, Director Business Development, The Rezidor Hotel Group
Małgorzata Morek, Director of Development for Poland, Baltic States, Czech Rep., Slovakia & Hungary
Miguel Martins, Director of Development, InterContinental Hotels Group
11.00 – 12.00 Sesja Newcomers
Moderator: Zofia Kubit,CEO, Hotel GateAway
Johannes Menge,  Global Rollout at Zoku Worldwide
Josh Littman, Vice President Development, Hardrock Hotels & Casino
Eduard de Gispert, Director of EMEA Expansion at Barcelo Hotels & Resorts
12.00 – 12.20 Przerwa kawowa
12.20 – 13.20 Sesja New Trends in hospitality
Case Study:
Monika Hilm,Owner, MH advisory: Put the employee’s happiness first and the rest will follow
Thomas Landen, Marketing Manager, Revinate: 5 trends in hotel marketing
Paweł Anders, Winestone Project Director
Wojciech Ławniczak, Co-Founder w Very Human Services
13.20 – 14.20 Sesja Architecture & Design 
Moderator: Tomasz Wuczyński, CEO, Grupa Plus Architekci
Romain Perrot, Director of Strategy, Synergy & Procurement Orbis & AccorHotels Eastern Europe
Tomasz Piórkowski, Regional Director, Vienna House Poland
Laurent Denis, Development Director Europe, Louvre Hotels Group
Hilton Representative
14.20 Podsumowanie konferencji 
14.30 Lunch
  • ORGANIZATOR:
  • PARTNER STRATEGICZNY:
  • PARTNER GŁÓWNY:
  • PARTNER MERYTORYCZNY:
  • PARTNERZY:
  • PATRONI:
  • PATRONI MEDIALNI:
Nadchodzące wydarzenia/konferencje