IGHP: Wyzwaniem Dla Branży Hotelowej W Polsce Jest Rynek Pracy

IGHP: Wyzwaniem Dla Branży Hotelowej W Polsce Jest Rynek Pracy

„W Polsce nadal utrzymuje się pozytywny trend, na który ma wpływ kilka czynników, m.in.: dobra sytuacja gospodarcza, poprawa infrastruktury zarówno transportowej i konferencyjnej, coraz lepszej aktywności miast w promowaniu ich, jako destynacji turystycznych. Wszystko to stymuluje rozwój ruchu podróżniczego. Niektóre z tych zmian mają charakter strukturalny i będą wspomagały pozytywny trend w branży w dłuższej perspektywie.

Wzrost popytu na usługi hotelowe obserwujemy zwłaszcza w segmentach „MICE” i „turystyka”. Dobra kondycja finansowa firm sprzyja organizowaniu konferencji i szkoleń, a poprawa statusu materialnego społeczeństwa wpływa na zmianę stylu życia i spędzania wolnego czasu Polaków. W odpowiedzi powstają nowe hotele. Eksperci szacują, że w ciągu najbliższych trzech lat tylko w Warszawie powstanie około 5 tysięcy pokoi hotelowych nie licząc lokali prywatnych. Łatwa dostępność finansowania stosunkowo tanim kredytem, rosnący popyt, a także dobre wyniki finansowe i operacyjne branży hotelowej stanowią wystarczająca zachętę dla inwestorów.

Wyzwaniem dla branży hotelowej w Polsce będzie przezwyciężenie trudności na rynku pracy. Zmiany demograficzne – starzenie się społeczeństwa i masowa emigracja zarobkowa młodych ludzi powodują spadek liczby osób aktywnych zawodowo. Z kolei duża rotacja pracowników, zwłaszcza na niższych szczeblach w hotelarstwie – może powodować obniżenie jakości usług. Tzw. rynek pracownika, z którym mamy do czynienia, sprzyja wzrostowi presji płacowej i w efekcie wpływa na obniżenie rentowności prowadzonej działalności.

Innym wyzwaniem będzie dopasowanie metod działania branży do zmiany pokoleniowej XYZ. Pokolenie tzw. Millennialsów – będzie stanowić wkrótce dominującą grupę zarówno wśród pracowników, jak i gości hoteli. Mają oni inne podejście do czasu i przemieszczania się w przestrzeni – podróżują częściej, są bardziej mobilni, szybko podejmują decyzje, szukają emocji i autentyczności, szybko się nudzą – wymagają „nowości”, na które zawsze są gotowi. Jednocześnie są o wiele mniej lojalni w stosunku do marki i tradycji. Hotele muszą umieć sprostać temu wyzwaniu. Z pomocą przychodzą nowe technologie i ich powszechność w naszym życiu. Jednak w usługach hotelowych kluczowa jest obecność pracowników, których nie zastąpią automaty. To oni w dużej mierze będą decydowali o konkurencyjności hotelu na rynku.”

Ireneusz Węgłowski, Prezes IGHP

Nadchodzące wydarzenia/konferencje